Επί τέλους έξυπνες στάσεις λεωφορείων
Η Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής όμως ζητά την παρέμβαση του Γενικού Ελεγκτή
Ξεκίνησε το πρωί της Πέμπτης η τοποθέτηση των «έξυπνων» στάσεων λεωφορείων και στέγαστρα σήμερα από την Λεωφόρο Ελλάδος!
Όπως ανέφερε η δημοτική σύμβουλος Αγάθη Σαββίδου, η τοποθέτησης τους στην πόλη μας θα πάρει κάποιες μέρες!
Ένα απαραίτητο και ωφέλιμο έργο για την πόλη μας!
Το έργο παραγωγής των αναβαθμισμένων στάσεων και στεγάστρων λεωφορείων και τοποθέτησής τους παγκύπρια, είναι, αναγκαίο και υψίστης σημασίας για τη βελτίωση των δημόσιων μεταφορών στη χώρα μας» όπως το χαρακτήρισε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, υπενθυμίζοντας ότι η υλοποίηση του έργου δεν θα ήταν εφικτή χωρίς την εξασφάλιση χρηματοδότησης από το πρόγραμμα πολιτικής συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027» της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παρέμβαση Γενικού Ελεγκτή
Στο μεταξύ, την παρέμβαση του Γενικού Ελεγκτή για το θέμα του σχεδιασμού και της κατασκευής των νέων στάσεων και στεγάστρων για τα λεωφορεία ζήτησε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών την Πέμπτη.
Το θέμα ενέγραψε στην Επιτροπή ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, ο οποίος έθεσε ερωτήματα στις αρμόδιες υπηρεσίες αναφορικά με την προστασία που προσφέρουν οι νέες στάσεις αφενός, για την περιορισμένη ορατότητα που προκύπτει από την τοποθέτηση του πλαισίου στα δεξιά, αλλά και για τις λεπτομέρειες κατασκευής, που, όπως είπε, φαίνεται να διαφέρουν από αυτές του σχεδιασμού.
Ο Γενικός Ελεγκτής, Ανδρέας Παπακωνσταντίνου, ανέφερε ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία έχει ήδη λάβει καταγγελία για το θέμα από τον Αύγουστο του 2024. Ζήτησε στοιχεία από το Υπουργείο τον Ιανουάριο του 2025, τα οποία στάλθηκαν στην ΕΥ την προηγούμενη βδομάδα. Όπως είπε, αυτά θα μελετηθούν και θα σταλούν ερωτήματα προς τους αρμόδιους, τα οποία θα εμπλουτιστούν με βάση όσα άκουσε στη συνεδρίαση της Επιτροπής.
Εισάγοντας το θέμα, ο κ. Κώστα έκανε λόγο για «τεράστιο σκάνδαλο», το οποίο οφείλουν οι αρχές να διερευνήσουν. Είπε ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε δώσει διαβεβαιώσεις για κατασκευή «έξυπνων» στάσεων, που προστατεύουν τον πολίτη. Αναφερόμενος στις νέες στάσεις που έχουν τοποθετηθεί μέχρι σήμερα, ο Βουλευτής είπε ότι «με έκπληξη είδα στάσεις απίστευτα μικρές, με ένα παγκάκι που χωρά ενάμισι πλάσμα, με το ζόρι, στέγαστρο που αποδεδειγμένα δεν φαίνεται ο επιβάτης από το λεωφορείο και ούτε ο επιβάτης βλέπει το λεωφορείο».
Σημείωσε ότι οι δικαιολογίες που έχουν δοθεί μέχρι σήμερα από τον Υπουργό και το Τμήμα Δημοσίων Έργων «δεν στέκουν». Ρώτησε, ακόμα, κατά πόσο το Υπουργείο διερωτήθηκε γιατί η προσφορά που κέρδισε τον διαγωνισμό για την κατασκευή των στάσεων ήταν κατά €5 εκ. πιο φτηνή από τη δεύτερη προσφορά και ρώτησε κατά πόσο ο αρχικός σχεδιασμός ήταν διαφορετικός από την τελική κατασκευή. Είπε, ακόμα, ότι μέχρι σήμερα έπρεπε να παραδοθούν 1.000 στάσεις και έχουν παραδοθεί μόνο 180.
Τι απαντούν οι ειδικοί
Ο εκτελεστικός μηχανικός του Τμήματος Δημοσίων Έργων, Αριστοτέλης Σάββα, παρουσίασε το τι προβλέπει ο διαγωνισμός και τι έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα. Όπως είπε, ο σχεδιασμός λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του οδικού δικτύου της Κύπρου ως προς τον περιορισμό του πλάτους και μήκους του πεζοδρομίου και την τήρηση των απαιτήσεων χώρων για προσβασιμότητα.
Σημείωσε ότι υπάρχουν στέγαστρα πλάτους 1,2 μέτρων, 1,4 μέτρων και 1,7 μέτρων, για προστασία από τις καιρικές συνθήκες και η επιλογή για το ποιο στέγαστρο θα χρησιμοποιηθεί εξαρτάται από το μέγεθος του πεζοδρομίου. Σημείωσε ότι μέχρι σήμερα οι στάσεις που έχουν τοποθετηθεί αφορούν το μικρό μέγεθος στεγάστρου, ενώ μεγαλύτερου πλάτους στέγαστρα προγραμματίζεται να αρχίσουν να τοποθετούνται από τον Μάιο.
Όπως είπε, ο πυλώνας που τοποθετήθηκε στα δεξιά, είναι το κοινό σημείο αναφοράς σε όλες τις στάσεις, καθώς εκεί βρίσκεται όλος ο εξοπλισμός. Ο πυλώνας μπορεί να τοποθετηθεί είτε μόνος του, είτε δίπλα από παλιές επιδιορθωμένες στάσεις, ενώ είναι μέρος και των νέων στάσεων.