Από τον Οκτώβριο του 2023 έγραφε ο Αδέσμευτος ότι ο αυτοκινητόδρομος Πάφου-Πόλης δεν πρόκειται να παραδοθεί το 2024 ούτε και το 2025 διότι ήταν εκτός χρονοδιαγραμμάτων οι εργασίες.
Σημειώναμε ακόμη τα προβλήματα που είχαν παρουσιαστεί με τα αδρανή υλικά και τις επιχωματώσεις. Τότε κάποιοι ιθύνοντες των Δημοσίων Έργων μας διέψευδαν και διαβεβαίωναν ότι οι εργασίες προχωρούσαν ικανοποιητικά και επικαλούνταν την πρόοδο κατασκευής της σήραγγας.
Όλοι όμως γνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν, ότι οι εργασίες δεν προχωρούσαν με βάση τα χρονοδιαγράμματα. Πως είναι δυνατόν 6 μήνες αργότερα να διαπιστώνουν ότι μέχρι τον Απρίλιο είχε εκτελεστεί μόνον το 21% του έργου. Σε αυτά τα ερωτήματα θα πρέπει να κληθούν να απαντήσουν τα Δημόσια Έργα στην Βουλή. Τι έκαναν από το 2023 που διαπίστωναν ότι το έργο δεν προχωρούσε με βάση τα χρονοδιαγράμματα;
Διακόπηκε η σύμβαση με Intrakat
Σε νέες περιπέτειες εισέρχεται ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς μετά την απόφαση του Τμήματος Δημοσίων Έργων να διακόψει την σύμβαση με την Intrakat. Την Δευτέρα, επιδόθηκε επιστολή στον εκπρόσωπο της Intrakat με την οποία δίνεται διορία 14 ημερών να παραδώσει το εργοτάξιο. Υπενθυμίζεται ότι στις 26 Νοεμβρίου λήγει το συμβόλαιο και θα έπρεπε να παραδοθεί η 1η φάση του έργου στο οποίο από τον περασμένο Απρίλιο είχαν διακοπεί όλες οι εργασίες. Η σύμβαση είχε υπογραφεί στις 27.5.21 και ήταν διάρκειας 3,5 ετών.
Απορρίφθηκαν όλα τα αιτήματα
Σύμφωνα με το Τμήμα Δημοσίων Έργων, «κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης της σύμβασης, ο εργολάβος έθεσε σωρεία χρονικών και οικονομικών απαιτήσεων, οι οποίες εξετάστηκαν μέσω των νενομισμένων διαδικασιών και έχουν απορριφθεί.
Η Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ) μελέτησε την πολυσέλιδη εμπεριστατωμένη έκθεση της Ad-Hoc επιτροπής και με την επιστολή της ημερομηνίας 8 Νοεμβρίου 2024, ενημέρωσε το Τμήμα Δημοσίων Έργων ότι, αφού έλαβε υπόψη όλα τα κρίσιμα σημεία, αποφάσισε όπως απορρίψει όλα τα αιτήματα του εργολάβου».
Από την αρχή
Το έργο του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς ιεραρχείται ώς ένα πολύ σημαντικό έργο από την Κυβέρνηση, δήλωσε ο Διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων, Λευτέρης Ελευθερίου, προσθέτοντας πως θα προσφοροδοτηθεί εκ νέου και θα εκτελεστεί σε ένα χρονικό ορίζοντα των τριών χρόνων.
Πρόσθεσε πως ο εργολάβος είχε απαιτήσει 59 μήνες παράτασης χρόνου για την εκτέλεση του έργου, δηλαδή 5 χρόνια και 36 εκατ. επιπρόσθετα χρήματα για να πληρωθεί.
Ερωτηθείς για τα επόμενα βήματα, ο κ. Ελευθερίου σημείωσε πως το Τμήμα Δημοσίων Έργων θα προχωρήσει άμεσα με την καταγραφή των εργασιών που εκτέλεσε ο Εργολάβος με σκοπό να καταρτίσει τον Τελικό Λογαριασμό.
Παράλληλα, ανέφερε ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων θα προχωρήσει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της Β’ Φάσης του έργου (Στρουμπί-Πόλη Χρυσοχούς), με πρόβλεψη για προκήρυξη προσφορών το 2026.
Διαβεβαιώσεις
Σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις για την διακοπή της σύμβασης για τον δρόμο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης και ο Διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων, έσπευσαν την Τρίτη στην περιοχή της Χρυσοχούς όπου είχαν σύσκεψη με εκπροσώπους τοπικών αρχών και φορέων της Πάφου.
Ο κ. Βαφεάδης, διαβεβαίωσε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να υλοποιήσει το έργο και να ολοκληρώσει όσο το δυνατόν συντομότερα τον δρόμο Πάφου – Πόλης. Έχουμε δεσμευτεί απέναντι σε όλους είπε, ότι θα προχωρήσουμε άμεσα με την προκήρυξη προσφορών, με την ανάθεση του έργου σε άλλο εργολάβο, ούτως ώστε να προχωρήσουμε και να το παραδώσουμε το συντομότερο δυνατόν”. Παράλληλα, είπε ότι δεν καθυστερεί καθόλου η υλοποίηση της δεύτερης φάσης, τουναντίον, πρόσθεσε, έχουμε πει ότι θα δούμε αν μπορούμε να επιταχύνουμε τη δεύτερη φάση και ότι έχουμε συμφωνήσει μία σειρά από έργα, τα οποία μπορούν να ολοκληρώσουν αυτή την όλη υπόθεση που συνδέει την Πάφο με την Πόλη, να γίνει πιο λειτουργική, όπως τα έργα στη Μεσόγη, για να συνδέσουν την Πάφο με τον αυτοκινητόδρομο και άλλες διαδρομές, οι οποίες συνδέουν τις γύρω περιοχές.
Η δεύτερη φάση σύμφωνα με δήλωση του Διευθυντή του Τμήματος Δημοσίων Έργων μπορεί να προκηρυχθεί το 1ο τρίμηνο του 2026. Για την 1η φάση οι νέες προσφορές είπε ο κ. Βαφεάδης μπορούν να προκηρυχθούν άμεσα μόλις ολοκληρωθεί η καταγραφή για το έργο που έγινε μέχρι τώρα. Με αυτό τον τρόπο είπε θα κερδηθεί χρόνος για να υλοποιηθεί το έργο συντομότερα.
Άργησαν
Ο Δήμαρχος Πόλης Χρυσοχούς Γιώτης Παπαχριστοφή, δήλωσε πως ο τερματισμός της σύμβασης με την εταιρεία για τον δρόμο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς «έπρεπε να είχε γίνει πριν κάποιους μήνες», εξηγώντας πως είχε διαφανεί ότι αν και έπρεπε να ολοκληρωθεί το έργο φέτος, «δυστυχώς η εταιρεία ΙΝΤRΑΚΑΤ ολοκλήρωσε μόλις το 30% του έργου». Έπρεπε είπε ο κ. Παπαχριστοφή, «να είχε διακοπεί το συμβόλαιό προ πολλού».
Οργή
Φορείς και παράγοντες της Πάφου εξέφρασαν εξ’ άλλου λύπη για την διακοπή του συμβολαίου και κάλεσαν την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα σε επαναπροκήρυξη των προσφορών. Σχετικές ανακοινώσεις και αναρτήσεις έγιναν από τους 4 Βουλευτές της επαρχίας.
Οι Βουλευτές τόνισαν, ότι ο τερματισμός της συμβάσης με την εταιρία, αναδεικνύει για ακόμη μια φορά τις τεράστιες αδυναμίες και τα κενά που υπάρχουν στο σύστημα κατακύρωσης προσφορών και ολοκλήρωσης των κατασκευαστικών εργασιών σε δημόσια έργα. Ανακοίνωση εξέδωσε και η επαρχιακή επιτροπή του ΑΚΕΛ με την οποία επιρρίπτει ευθύνες τόσο στην παρούσα όσα και στην προηγούμενη κυβέρνηση.
Υπάρχουν ευθύνες
Υπάρχουν ευθύνες για την διακοπή του δρόμου Πάφου -Πόλης Χρυσοχούς και πρέπει να αποδοθούν δήλωσε από την Πάφο και ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος.
Σε δηλώσεις, στο πλαίσιο επίσκεψης στο ΓΝ Πάφου, ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι κάποιοι προσέγγισαν τα έργα υποδομής επικοινωνιακά και παραμονές εκλογών, και όχι με ένα σωστό σχεδιασμό». Ευθύνες είπε φέρουν «αυτοί που σχεδίασαν την προσφορά, αυτοί που κατακύρωσαν την προσφορά, προφανώς με έναν τρόπο που παρουσίασε ιδιαίτερα προβλήματα».
Πρόσθεσε πως «δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε αυτές τις αδυναμίες». «Το έχουμε δει και σε άλλες δημόσιες συμβάσεις, το έχουμε δει στην περίπτωση του τερματικού του Βασιλικού, το είδαμε στην περίπτωση της Μαρίνας της Λάρνακας, το είδαμε στην περίπτωση του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς».
Στην αντεπίθεση η Intrakat
To Τμήμα Δημοσίων Έργων για εχθρική στάση και τους χειρισμούς της κυβέρνησης επέκρινε σε διαδικτυακή συνέντευξη που δόθηκε στις αρχές της εβδομάδας, ο Διευθύνων σύμβουλος της AKTOR- Intrakat Aλέξανδρος Εξάρχου απαντώντας στην διακοπή του συμβολαίου για τον δρόμο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς.
Ο κ. Εξάρχου ανακοίνωσε ότι η κοινοπραξία θα προσφύγει στην δικαιοσύνη για να ακυρώσει την απόφαση για διακοπή του συμβολαίου και τόνισε ότι θα διεκδικήσει με νομικά μέσα αποζημιώσεις ύψους τουλάχιστον 35 εκατομμυρίων.
Υποστήριξε ότι το έργο δεν πρόκειται να τελειώσει σε 3 χρόνια και με τους υφιστάμενους όρους της σύμβασης είπε δεν πρόκειται να υλοποιηθεί ποτέ, ενώ κατηγόρησε και το Τμήμα Δημοσίων Έργων ότι ψεύδεται. Ο διευθύνων σύμβουλος της Ιntrakat, είπε ακόμη ότι στα διάφορα αιτήματα και τις επιστολές της εταιρίας το Τμήμα Δημοσίων Έργων απαντούσε κατά μέσο όρο σε 18 μήνες.
Ο κ. Εξάρχου, επανέλαβε τις καταγγελίες της κοινοπραξίας ότι προβλέπονταν λόγω τυπογραφικού λάθους όπως είπε, πολύ μεγαλύτερη ποσότητα αδρανών υλικών από αυτά που χρειάζονταν λέγοντας χαρακτηριστικά ότι θα έπρεπε να κατεδαφιστεί το Τρόοδος για να βρουν τέτοιες ποσότητες αδρανών.
Τέλος αναφέρθηκε στην έλλειψη χώρων απόθεσης των υλικών που παράγονταν από τις χωματουργικές εργασίες. Υποστήριξε ακόμη ότι η κοινοπραξία είχε την δυνατότητα και την πρόθεση να υλοποιήσει το έργο όμως δεν έβρισκε καμιά στήριξη από το κράτος.