Επιχειρούν ανατροπή
Προβάλλουν το κόστος για να ανατρέψουν τους σχεδιασμούς για την κατασκευή του δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς …
Αισιόδοξος ο Υπουργός Μεταφορών ότι τα έργα θα επαναρχίσουν τον Σεπτέμβριο…
Ο. Μιχαηλίδης: Δρόμος δύο λωρίδων είναι «δρόμος σκοτώστρα»…
Πολιτικοί παράγοντες και κρατικοί αξιωματούχοι, επιχειρούν για άλλη μια φορά να ανατρέψουν τους σχεδιασμούς για την υλοποίηση του δρόμου Πάφου Πόλης Χρυσοχούς. Όπως διαφάνηκε και από την συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου επανέρχεται το θέμα του κόστους του έργου και διατυπώνονται επιφυλάξεις για την αναγκαιότητα κατασκευής 4 λωρίδων κυκλοφορίας.
Οι αναφορές ότι το συνολικό κόστους του έργου θα ξεπεράσεις τα 320 εκατομμύρια ευρώ και οι αναλύσεις για το πόσο θα κοστίσει το κάθε χιλιόμετρο, είναι ενδεικτικές της προσπάθειας που καταβάλλεται ώστε να ανατραπεί ο σχεδιασμός.
Μιλώντας στο Radiocosmos o αναπληρωτής πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου Χρύσης Παντελίδης, παραδέχθηκε ότι ο ίδιος έχει επιφυλάξεις για το κόστος του έργου, διευκρινίζοντας παράλληλα ότι δεν είναι αντίθετος με τον σχεδιασμό για την κατασκευή του έργου με 4 λωρίδες κυκλοφορίας. Αν θα γίνει το έργο πρόσθεσε πρέπει να είναι με 4 λωρίδες κυκλοφορίας διότι διαφορετικά όπως είπε θα είναι μία σκοτώστρα.
Σχολιάζοντας τα όσα λέχθηκαν χθες στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή καθώς και σχετικά δημοσιεύματα ο πρόεδρος του ΕΒΕ Γιώργος Μάης και ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης υποστήριξαν ότι δεν είναι η πρώτη φορά που οι ίδιοι κύκλοι επιχειρούν να ακυρώσουν τις πολιτικές αποφάσεις για υλοποίηση του έργου με την δικαιολογία ότι είναι πολύ υψηλό το κόστος.
Τόσο ο κ. Μάης, όσο και ο κ. Σαββίδης τόνισαν ότι δεν πρόκειται να επιτρέψουν νέο πισωγύρισμα. Παράλληλα χαιρέτισαν την στάση του Υπουργού Μεταφορών ο οποίος επανέλαβε ότι κυβέρνηση επιθυμεί την ολοκλήρωση του έργου με 4 λωρίδες κυκλοφορίας .
Τι λέχθηκε στη Βουλή
Την πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει με την υλοποίηση ενός αυτοκινητοδρόμου τεσσάρων λωρίδων που να συνδέει την Πάφο με την Πόλη Χρυσοχούς επαναβεβαίωσε ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης.
Σε δηλώσεις έπειτα από συνεδρία την Πέμπτη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, που συζήτησε κεκλεισμένων των θυρών, το θέμα της ακύρωσης του συμβολαίου για τον δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, ο κ. Βαφεάδης, ανέφερε ότι το Υπουργείο προχωρεί τώρα με τις διαδικασίες προσφοροδότης της πρώτης φάσης του έργου με σκοπό τον Σεπτέμβριο του 2025 να υπάρχει εργολάβος για το έργο, τον Φεβρουάριο του 2026 να προσφοροδοτηθεί η επόμενη φάση που είναι η Πόλη Χρυσοχούς προς το Στρουμπί και σε ένα χρόνο μετά από αυτό να προχωρήσει το έργο από το Στρουμπί προς την Πάφο.
Ανέφερε πως πέραν του δρόμου η πρόθεση είναι να προχωρήσουν και με τη σύνδεση της Μεσόγης αλλά και με είσοδο/έξοδο στη Μαραθούντα, ώστε να μπορέσει όλη η περιοχή να επωφεληθεί αυτής της νέας διασύνδεσης.
Σημείωσε ότι όλα αυτά τα έργα θα γίνουν ακολουθώντας νόμιμες διαδικασίες, προσφορές, αξιολογήσεις και μελέτες βιωσιμότητας.
Ταυτόχρονα, είπε, θα δοθεί νέα και εύκολη πρόσβαση για όλους τους Κύπριους στην Πόλη Χρυσοχούς, κάτι που θα επιτρέψει, ανέφερε, την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και την καταπολέμηση της αστυφιλίας.
Ερωτηθείς αν η Κυπριακή Δημοκρατία βγήκε ζημιωμένη ή κερδισμένη από τον τερματισμό του έργου, ο κ. Βαφεάδης, ανέφερε ότι ο τερματισμός οποιουδήποτε έργου είναι πισωγύρισμα. Ωστόσο, είπε ότι σε κάποιες περιπτώσεις πρέπει να γίνεται αυτός ο τερματισμός για να μπορέσεις να προχωρήσεις, διότι αλλιώς θα πηγαίνεις συνεχώς πίσω ή θα μένεις στάσιμος.
Πρόσθεσε ότι το έργο έπρεπε να τερματιστεί με βάση τους κανονισμούς που πρέπει να ακολουθεί το κράτος, ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να προχωρήσουν στην υλοποίηση του έργου. Σημείωσε επίσης ότι η αξία της εκτελεσθείσας εργασίας που έγινε από τον εργολάβο ήταν γύρω στα €16 εκατομμύρια και έχει πληρωθεί από την Κυβέρνηση το 90% του ποσού.
«Συνεπώς, με βάση τα δεδομένα αυτά, εύκολα μπορεί κάποιος να διαπιστώσει ότι δεν έχουμε χάσει λεφτά», είπε.
Περαιτέρω ο Υπουργός ανέφερε ότι ενώπιον της Επιτροπής Ελέγχου περιέγραψαν την αλήθεια γύρω από τα γεγονότα τα οποία έχουν διαδραματιστεί μέχρι τον τερματισμό αυτής της σύμβασης, με λεπτομερή ανάλυση από το Τμήμα Δημοσίων Έργων.
Ο. Μιχαηλίδης:
Δρόμος δύο λωρίδων είναι «δρόμος σκοτώστρα»…
Στη συνεδρία της Επιτροπής κλήθηκε να παρευρεθεί και τέως Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ο οποίος αναφέρθηκε σε κάποιους κινδύνους σε σχέση με τους χειρισμούς που έγιναν κατά τον τερματισμό της σύμβασης και κυρίως σε σχέση με θέματα τα οποία έχουν περιληφθεί και στην απόφαση του δικαστηρίου που εκδόθηκε τον Νοέμβριο.
Αυτοί, όπως είπε αφορούν την παράλειψη, όπως κατέγραψε δικαστής, της Κυπριακής Δημοκρατίας, να ενημερώσει τον ανάδοχο προτού κατάσχει την εγγυητική του, όπως και την καθυστέρηση μιας μέρας στην υποβολή της απαίτησης για την εγγυητική, κάτι που έδωσε την ευκαιρία στην εταιρεία την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου να εξασφαλίσει το προσωρινό διάταγμα, κάτι που δεν θα μπορούσε να κάνει αν η απαίτηση γινόταν έγκαιρα.
«Αυτό λοιπόν που είναι το ζητούμενο είναι να διασφαλίσουμε ότι ο εργολάβος, στο σενάριο το οποίο φαίνεται να είναι το πιθανότερο, είναι ο φταίχτης σε αυτή την υπόθεση, για να μην μπορέσει να επικαλεστεί δικές μας αδυναμίες διαχείρισης για να ξεφύγει των δικών του ευθυνών».
Παράλληλα, ο κ. Μιχαηλίδης εξέφρασε κάποιες απόψεις για τους μελλοντικούς σχεδιασμούς. Εξήγησε, ότι ο δρόμος δεν είναι καθόλου ασφαλής και τον χαρακτήρισε «δρόμο σκοτώστρα», αφού πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει ένας αυτοκινητόδρομος που να είναι δύο λωρίδων κυκλοφορίας.
Ερωτηθείς κατά πόσο το κόστος θα ξεπεράσει και τα €300 εκατ., εξέφρασε την άποψη ότι με τα σημερινά δεδομένα και εάν όντως κατασκευαστεί δρόμος τεσσάρων λωρίδων πορείας από την Πάφο μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς, δηλαδή 30 km, το κόστος θα είναι πολύ μεγαλύτερο από €320 εκατ.
Όταν ρωτήθηκε αν η αξιοποίηση αδρανών υλικών θα μπορούσε να ρίξει αυτό το κόστος, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι οι ισχυρισμοί του εργολάβου σε σχέση με τα υλικά εκσκαφών φαίνεται να μην συνάδουν με τις διεθνείς πρακτικές που έχουν σχέση με την κατασκευή έργων οδοποιίας, άρα να είναι ανυπόστατοι.
Εξέφρασε την ελπίδα ο τρόπος με τον οποίο χειρίστηκε το Τμήμα Δημοσίων Έργων τις απαράδεκτες αυτές απαιτήσεις του αναδόχου να είναι τέτοιος ώστε να έχει θωρακίσει την επιχειρηματολογία της Κυβέρνησης.