Του Κώστα Νάνου
Μνημείο εμπαιγμού των κατοίκων του διαμερίσματος της Πόλης Χρυσοχούς μπορούν να χαρακτηριστούν οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν μέχρι τώρα για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς. Οι κάτοικοι της περιοχής περιμένουν ήδη 25 χρόνια για να υλοποιηθούν οι αποφάσεις της πολιτείας για την ολοκλήρωση του Εθνικού Οδικού Δικτύου. Αυτές οι αποφάσεις είχαν ληφθεί το 1997 και προέβλεπαν ότι με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού – Πάφου, ο αυτοκινητόδρομος θα συνεχίζονταν για να φθάσει μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς.
Όταν ολοκληρώθηκε ο δρόμος μέχρι την Πάφο, οι κυβερνώντες τότε αποφάσισαν ότι για το Τμήμα Πάφου – Πόλης θα ακολουθούνταν μια άλλη διαδικασία την μέθοδο Β.Ο.Τ., που ήταν τότε το καινούργιο φρούτο για την εκτέλεση μεγάλων δημόσιων έργων. Η προώθηση με τη μέθοδο Μελέτη-Κατασκευή-Χρηματοδότηση-Συντήρηση αποφασίστηκε από τους Υπουργούς Συγκοινωνιών και Έργων και Οικονομικών με βάση σχετική Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 14.6.2000.
Η διαδικασία εκείνη που έφθασε μέχρι την προκήρυξη προσφορών δεν κατέληξε σε επιλογή προσφοροδότη λόγω προσφυγών στην Αναθεωρητική Αρχή και Δικαστικών Διαδικασιών με αποτέλεσμα στο τέλος να ακυρωθεί ο διαγωνισμός διότι το κόστος είχε πολλαπλασιαστεί.
Παράλληλα υπήρχαν εκθέσεις τόσο της Χρυστάλλας Γιωρκάτζιη όσο και του Οδυσσέα Μιχαηλίδη που χαρακτήριζαν το έργο ασύμφορο. Μεσολάβησε και η οικονομική κρίση με την κατάρρευση τραπεζών και τα κουρέματα με αποτέλεσμα το έργο να παγώσει για κάποια χρόνια και να συζητούνται εναλλακτικές προτάσεις για βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου.
Η κυβέρνηση Αναστασιάδη με την σύμφωνο γνώμη και των υπόλοιπων μεγάλων κομμάτων πήρε την πολιτική απόφαση για την υλοποίηση του έργου και υιοθετήθηκε πρόταση που είχε υποβάλλει αρχικά ο αείμνηστος Τάσος Μητσόπολος για την υλοποίηση του έργου σε φάσεις και να φθάσει μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς με δύο λωρίδες κυκλοφορίας.
Η διαδικασία αυτή που υιοθετήθηκε σε μια περίοδο που υπήρχε μεγάλη οικονομική αβεβαιότητα και έφθασε μέχρι την υπογραφή συμβολαίων και έναρξη του έργου δεν έχει αίσια κατάληξη.
Οι προηγούμενοι κυβερνώντες έσπρωχναν προεκλογικά το έργο για το παρουσιάσουν ως μέγα επίτευγμα τους, όμως αποδεικνύεται ότι το μόνο που τους ενδιέφερε είναι η υπογραφή των συμβολαίων και η έναρξη του έργου και όχι αν θα ολοκληρώνονταν.
Αυτό αποδεικνύεται από την σημερινή εξέλιξη, καθώς διαπιστώνεται ότι υπήρχαν προβληματικοί όροι στην προκήρυξη του διαγωνισμού και τον έλεγχο των μελετών που κατατέθηκαν από την κοινοπραξία. Αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών σκοπιμοτήτων, των λαθών και των παραλείψεων είναι το σημερινό αδιέξοδο και η διακοπή του συμβολαίου. Είναι δυστυχώς πολύ τραγικό οι κάτοικοι αυτής τη περιοχής να περιμένουν 30 χρόνια για να έχουν έναν ασφαλή δρόμο που να συνδέει την Πόλη Χρυσοχούς με την Πάφο. Είναι επίσης απροκάλυπτος εμπαιγμός, να λένε σήμερα οι κυβερνώντες ότι δεν υπάρχει σχεδιασμός για ολοκλήρωση του έργου με 4 λωρίδες κυκλοφορίας.