Σοβαρές παρατυπίες κατά την εκτέλεση του έργου του παραλιακού πεζόδρομου στην Κισσόνεργα εντοπίζει, σε έκθεση της η Ελεγκτική Υπηρεσία.
Διαπιστώνεται πλημμελής παρακολούθηση της εξέλιξης των εργασιών από το Κοινοτικό Συμβούλιο, ανεπαρκής έλεγχος από τα τοπικά γραφεία του Τμήματος Πολεοδομίας, κατακύρωση της προσφοράς και ανάθεση του έργου χωρίς την έγκριση της Επαρχιακής Διοίκησης και πληρωμές στον εργολάβο, παρά τις σοβαρές κακοτεχνίες και παραλείψεις και τη χρήση υποδεέστερων σε ποιότητα και ανεπαρκών σε ποσότητα υλικών.
Το έργο, όπως αναφέρεται στην έκθεση παραλήφθηκε, παρά τις προφανείς κακοτεχνίες και τις αποκλίσεις από τα κατασκευαστικά σχέδια.
Ο προϋπολογισμός του έργου, από σχεδόν ένα εκατομμύριο αρχικά, αναθεωρήθηκε σε περισσότερα από 10εκατομμύρια, κατά την υλοποίηση του. ‘Αρχισε το 2004 και παραλήφθηκε το 2020.
Πηγή ΡΙΚ
Η έκθεση
Στην παρούσα Έκθεση καταγράφονται ευρήματα, πορίσματα, συμπεράσματα και συστάσεις της
Υπηρεσίας μας που προέκυψαν μετά από έλεγχο που αφορούσε στο Έργο του παραλιακού
πεζόδρομου στην κοινότητα Κισσόνεργας, του Κοινοτικού Συμβουλίου Κισσόνεργας (ΚΣΚ). Ο
έλεγχος διενεργήθηκε κατόπιν σχετικής γραπτής καταγγελίας που υποβλήθηκε στην Υπηρεσία μας
και αφορούσε τη μονομερή διακοπή της συμφωνίας μεταξύ του ΚΣΚ και των Σύμβουλων
Μελετητών (ΣΜ). Η εν λόγω συμφωνία που υπογράφηκε στις 15.1.2004 αφορούσε στην ετοιμασία
μελέτης και σχεδίων για την κατασκευή και τοπιοτέχνηση παραλιακού πεζόδρομου στην Κοινότητα
Κισσόνεργας, με τον αρχικό προϋπολογισμό του Έργου να ανέρχεται στις £500.000 (€854.300). Η
συνολική αμοιβή των ΣΜ ορίστηκε ως ποσοστό 5,88% επί του τελικού κόστους του Έργου. Λόγω
καθυστερήσεων από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, η μελέτη των ΣΜ ποτέ δεν ξεπέρασε το πρώτο
στάδιο μελέτης, δηλαδή αυτό των προσχεδίων, αφού η σχετική συμφωνία διακόπηκε μονομερώς
από το ΚΣΚ στις 17.4.2019.
Σε κατοπινό στάδιο, με έγγραφα προσφορών που ετοιμάστηκαν από την Πολιτικό Μηχανικό του
ΚΣΚ (ΠΜΚΣΚ), η οποία είχε ορισθεί ως ο νέος μελετητής του Έργου, προκηρύχθηκε αρχικά
διαγωνισμός για την κατασκευή τμήματος του παραλιακού πεζόδρομου Κισσόνεργας (Α’ φάση) και
αφορούσε στην κατασκευή νέου πεζόδρομου μήκους 865 μέτρων και την ανακατασκευή
υφιστάμενου πεζόδρομου μήκους 515 μέτρων.
Ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε δύο φορές μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος σύναψης
συμβάσεων. Την πρώτη φορά δεν υποβλήθηκαν προσφορές και, μετά από κινητοποίηση των
μελών του ΚΣΚ προς εργολάβους ώστε να επιδείξουν ενδιαφέρον, το έργο επαναπροκηρύχθηκε
την 1.11.2019. Η ημερομηνία υποβολής προσφορών ήταν η 22.11.2019 και υποβλήθηκαν τρεις
προσφορές.
Τα έγγραφα του διαγωνισμού προνοούσαν για κατασκευαστικό συμβόλαιο με κατά προσέγγιση
ποσότητες και η προκαταρκτική εκτίμηση κόστους κατασκευής του Έργου ήταν €200.000. Το ΚΣΚ
αποφάσισε να αναθέσει το Έργο στον χαμηλότερο προσφοροδότη για το ποσό των €221.597.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την ‘Επαρχο Πάφου (ΕΠ), αυτή είχε δώσει προφορική εντολή στον
Πρόεδρο του ΚΣΚ να μην υπογραφεί το συμβόλαιο με τον Εργολάβο προτού ληφθεί γνωμάτευση
από τον Νομικό Σύμβουλο για τη διακοπή του συμβολαίου με τους ΣΜ, ενώ ο Πρόεδρος του ΚΣΚ
υποστηρίζει ότι ουδέποτε έλαβε τέτοια εντολή.
Το συμβόλαιο με την κατασκευαστική εταιρεία υπογράφτηκε στις 16.12.2019 για το ποσό των
€221.567 και η διάρκεια εκτέλεσης του έργου ήταν τέσσερις μήνες. Οι εργασίες στο Έργο ξεκίνησαν
στις 13.1.2020 και η παραλαβή του έγινε στις 17.6.2020.
Κατά τον έλεγχο μας, πέραν των πιο πάνω διαδικασιών, εξετάστηκαν οι αποκλίσεις από τις
προδιαγραφές του Έργου, καθώς και οι κακοτεχνίες που παρατηρήθηκαν από πολύ νωρίς στο
Έργο, κατά το στάδιο της κατασκευής του αλλά και αμέσως μετά την παραλαβή του, ως απόρροια
της χρήσης από τον Εργολάβο υποδεέστερων ποιοτικά και λιγότερων σε ποσότητα υλικών σε σχέση
με τα προδιαγραφόμενα.
EΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΣΚΙΣ/01/2024
2
Τα σημαντικότερα ευρήματα της παρούσας Έκθεσης, όπως αναφέρονται αναλυτικά στο Κεφάλαιο 4,
είναι τα ακόλουθα :
(1) Συμφωνία μεταξύ ΚΣΚ και ΣΜ
Διαφαινόμενη απουσία σαφών οδηγιών από το ΚΣΚ στους ΣΜ για το επιδιωκόμενο
αποτέλεσμα σε ότι αφορά στο σχεδιασμό ή/και τον περιορισμό στον προϋπολογισμό του
Έργου.
Αδυναμία ελέγχου ενεργειών των ΣΜ από το ΚΣΚ, έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ του ΚΣΚ και
των ΣΜ, πλημμελής παρακολούθηση της εξέλιξης των εργασιών και του βαθμού εκπλήρωσης
των συμβατικών υποχρεώσεων των ΣΜ από το ΚΣΚ.
Εφόσον το έργο ήταν πολεοδομικό, ο σχεδιασμός του θα έπρεπε να εγκριθεί από το Τμήμα
Πολεοδομίας και Οικήσεως (ΤΠΟ). Διαπιστώσαμε ότι στο συγκεκριμένο Έργο, το Επαρχιακό
Γραφείο του ΤΠΟ, παραλάμβανε τα σχέδια από τους διορισμένους ΣΜ και υπέβαλλε απόψεις
επ’ αυτών, χωρίς, ούτε το ΤΠΟ, ούτε και το ΚΣΚ να διασφαλίσουν ότι οι ΣΜ ενεργούν στη βάση
των όρων εντολής τους και ότι τα σχέδια αυτά φέρουν την εκ των προτέρων έγκριση του ΚΣΚ
(ως ο Εργοδότης που εξουσιοδότησε τους ΣΜ). Υπήρξε επίσης έλλειψη συντονισμού μεταξύ
των αρμόδιων Υπηρεσιών.
Υποτίμηση της αξίας ή/και του μεγέθους ή/και των κατασκευαστικών απαιτήσεων του Έργου
με αποτέλεσμα την εκ των υστέρων και με μεγάλη καθυστέρηση απόφαση για σύσταση
Επιτροπής Παρακολούθησης Έργου (ΕΠΕ).
Εκτέλεση πληρωμών από το ΚΣΚ προς τους ΣΜ σχετικά με την αμοιβή τους, κατά παράβαση
της σχετικής συμφωνίας. Συγκεκριμένα:
➢ Πληρωμή πριν την παράδοση και έγκριση των προσχεδίων, ως ο σχετικός όρος της
συμφωνίας.
➢ Πληρωμή στη βάση της αναθεωρημένης εκτιμώμενης αξίας του Έργου ύψους €3εκ., αντί
στη βάση της συμφωνηθείσας εκτιμώμενης αξίας ύψους €854.300 πλέον ΦΠΑ, χωρίς την
προηγούμενη έγκριση των αρμοδίων οργάνων (Τ.Ε.Α.Α. και Κ.Ε.Α.Α.).
Αλλαγή στο αντικείμενο του διαγωνισμού κάτι που δεν επιτρέπεται από τη σχετική νομοθεσία
η οποία, σε τέτοιες περιπτώσεις, προβλέπει ότι η σύμβαση θα πρέπει να ακυρωθεί από το ΚΣΚ
και να επαναπροκηρυχθεί διαγωνισμός με όρους που να συνάδουν με το Έργο όπως αυτό
επανασχεδιάστηκε (εφόσον έγινε αποδοχή του επανασχεδιασμού από το ΚΣΚ).
Μη υπόδειξη από την Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου (ΕΔΠ), ως η εποπτική Αρχή, για τον έλεγχο
νομιμότητας των ενεργειών του ΚΣΚ, της ανάγκης για επαναπροκήρυξη του σχεδιασμού ή/και
εξασφάλισης έγκρισης, από τα αρμόδια όργανα, για τις αλλαγές στο Έργο.
Σημειώνεται ότι, εφόσον από την 1.7.2024 το ΚΣΚ έχει ενσωματωθεί στον Δήμο Ακάμα, δεν
υπόκειται πλέον σε έλεγχο νομιμότητας από την ΕΔΠ.
Απευθείας ανάθεση πρόσθετης εργασίας στον τοπογράφο των ΣΜ, χωρίς να ακολουθηθούν οι
σχετικές πρόνοιες του νόμου Ν. 73(I)/2016 και των Κανονισμών ΚΔΠ 138/2016.
EΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΣΚΙΣ/01/2024
3
Απόφαση ΚΣΚ για αναστολή της συμφωνίας με τους ΣΜ, κατόπιν μεταγενέστερων
αποφάσεων/υπαναχωρήσεων.
Αλλαγή στο σχεδιασμό του πεζόδρομου την περίοδο κατά την οποία το συμβόλαιο με τους ΣΜ
βρισκόταν σε αναστολή – Καθυστέρηση στην εξασφάλιση αδειών.
Απόφαση ΚΣΚ για διακοπή της συμφωνίας με ΣΜ χωρίς να τεκμηριωθεί η παράβασή της από
τους ΣΜ ως λόγος τερματισμού και χωρίς να περιλαμβάνεται στη συμφωνία σχετικός όρος για
τη διακοπή της. Ως αποτέλεσμα, η διακοπή έλαβε τη μορφή μονομερούς τερματισμού, με
αποτέλεσμα να παραμένει το ΚΣΚ εκτεθειμένο σε περίπτωση που οι ΣΜ προσφύγουν
δικαστικώς. Σημειώνεται ότι για την απόφαση αυτή του ΚΣΚ ημερ. 4.4.2019 υπήρξε έλεγχος
νομιμότητας από την ΕΔΠ στις 6.11.2019 χωρίς να εντοπίσει την προβληματικότητα της
απόφασης.
(2) Προκήρυξη, ανάθεση και εκτέλεση της Α’ φάσης του παραλιακού πεζόδρομου
Κισσόνεργας
Ορισμός της Πολιτικού Μηχανικού του Κοινοτικού Συμβουλίου Κισσόνεργας (ΠΜΚΣΚ) ως ο
Μελετητής του Έργου, χωρίς να ακολουθηθεί η διαδικασία που προβλέπει το ΕΤΕΚ για
αποδέσμευση του προηγούμενου Mελετητή.
Κατακύρωση της προσφοράς και ανάθεση του Έργου της κατασκευής του πεζόδρομου στον
Εργολάβο, χωρίς να σταλεί από την ΕΠ επιστολή για τον έλεγχο νομιμότητας. Η ΕΠ ισχυρίζεται
ότι προφορικά είχε ενημερώσει το ΚΣΚ ότι δεν συμφωνεί με την κατακύρωση, ωστόσο η
επιστολή στάλθηκε 6 μήνες μετά την προσωρινή παραλαβή του Έργου.
Εκ των υστέρων και με μεγάλη καθυστέρηση, μετά την ανάθεση της σύμβασης και την
παραλαβή του Έργου, επίσημη ενημέρωση του ΚΣΚ από την ΕΔΠ ώστε να μην προχωρήσει στην
ανάθεση του Έργου στον Εργολάβο.
Οδηγίες για αλλαγές στο Έργο με σοβαρό αντίκτυπο στην ποιότητα του Έργου, διαφωνία της
ΠΜΚΣΚ με τον Πρόεδρο του ΚΣΚ και τον Εργολάβο ως προς τις αλλαγές, την τεχνοτροπία και το
αποτέλεσμα.
Αποδοχή αλλαγών και συναίνεση στην απαίτηση του Εργολάβου για εκ των υστέρων αλλαγή
στην τεχνοτροπία και τη διαδικασία εκτέλεσης του Έργου.
Κοινοποίηση οδηγιών από τον Πρόεδρο του ΚΣΚ στον Εργολάβο, με παράκαμψη της ΠΜΚΣΚ
και χωρίς ενημέρωση/έγκριση της Ολομέλειας του ΚΣΚ, ως ο Εργοδότης του Έργου, ή/και
οποιουδήποτε άλλου αρμόδιου οργάνου.
Πληρωμές στον Εργολάβο παρά τις θεμελιώδεις αλλαγές στο Έργο, τις σοβαρές κακοτεχνίες
και παραλείψεις, και τη χρήση υποδεέστερων σε ποιότητα και σε μη επαρκή ποσότητα υλικών.
Παρά τη διακοπή του συμβολαίου με τους ΣΜ, ζητήθηκαν υπηρεσίες από συνεργάτη τους
χωρίς να ακολουθηθούν οι σχετικές πρόνοιες της περί των Δημοσίων Συμβάσεων Νομοθεσίας.
EΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΣΚΙΣ/01/2024
4
Παραλαβή του Έργου παρά τις εκ των προτέρων και καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης του Έργου
διαπιστωθείσες από την ΠΜΚΣΚ και τον Πρόεδρο του ΚΣΚ, προφανείς κακοτεχνίες, αποκλίσεις
από τα κατασκευαστικά σχέδια και την άρνηση του Εργολάβου να προσκομίσει τα
αποτελέσματα των εργαστηριακών δοκιμών του σκυροδέματος σε τμήματα του Έργου
(προσκομίστηκαν 13 αντί 150).
Εκ των υστέρων συστάσεις ΕΠ προς το ΚΣΚ, μετά την αποδέσμευση του σχετικού κονδυλιού
για πληρωμή του Εργολάβου και μετά την παραλαβή του Έργου.
Διορισμός Ερευνώντα Λειτουργού/Νομικού Σύμβουλου και Εμπειρογνώμονα Πολιτικού
Μηχανικού και απόδοση ευθυνών βάσει των πορισμάτων των ερευνών τους.
EΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΣΚΙΣ/01/2024
5
2. Εισαγωγή
Η παρούσα Έκθεση περιλαμβάνει τα ευρήματα/πορίσματα και συμπεράσματα/συστάσεις που
προέκυψαν μετά από τη διερεύνηση καταγγελίας που αφορά στο Έργο του παραλιακού
πεζόδρομου στην κοινότητα Κισσόνεργας. Πιο συγκεκριμένα, η διερεύνηση αφορούσε:
α. στη συμφωνία που υπογράφηκε στις 15.1.2004 μεταξύ του ΚΣΚ και των ΣΜ για την ετοιμασία
μελέτης/σχεδίων και επίβλεψη για την κατασκευή και τοπιοτέχνηση παραλιακού
πεζόδρομου στην κοινότητα Κισσόνεργας, συμφωνία η οποία διακόπηκε μονομερώς από το
ΚΣΚ στις 17.4.2019 και
β. στη διαδικασία προκήρυξης, ανάθεσης και κατασκευής της μετέπειτα Φάσης Α΄ του
παραλιακού πεζόδρομου στην κοινότητα Κισσόνεργας, η κατασκευή του οποίου ξεκίνησε
στις 13.1.2020 και παραλήφθηκε προσωρινά, από το ΚΣΚ, στις 17.6.2020.
Η Έκθεση αναφέρεται και στο θέμα των ενδεχόμενων ευθυνών για τους εμπλεκόμενους φορείς,
περιλαμβάνοντας και εισηγήσεις/συστάσεις για τεχνικά/λειτουργικά θέματα, καθώς επίσης και για
άλλα μέτρα/ενέργειες που δύναται να ληφθούν/αναληφθούν από το ΚΣΚ,τον Δήμο Ακάμα την ΕΔΠ
και το ΥΠΕΣ, για σκοπούς διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος, ειδικότερα σε ό,τι αφορά στα
δύο υπό εξέταση θέματα, όπως αυτά περιγράφονται αναλυτικότερα στις παραγράφους 4.1 και 4.2
πιο κάτω.
EΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΣΚΙΣ/01/2024
6
3. Σκοπός του ελέγχου και μεθοδολογία
3.1 Θεσμικό πλαίσιο αρμοδιοτήτων Γενικού Ελεγκτή
Ο έλεγχος διενεργήθηκε στο πλαίσιο των συνταγματικών αρμοδιοτήτων του ΓΕ της Δημοκρατίας
και των προνοιών του περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμου
[Ν.20(I)/2014].
Το άρθρο 116 του Συντάγματος της Δημοκρατίας ορίζει ότι ο ΓΕ, βοηθούμενος από τον Βοηθό
Γενικού Ελεγκτή, ελέγχει εν ονόματι της Δημοκρατίας όλες τις εισπράξεις και πληρωμές και όλους
τους λογαριασμούς χρηματικών διαθεσίμων και άλλου ενεργητικού ή άλλων υποχρεώσεων που
αναλαμβάνει η Δημοκρατία ή που δημιουργούνται για λογαριασμό της. Για τον σκοπό αυτό, ο ΓΕ
έχει δικαίωμα να επιθεωρεί και να ελέγχει όλα τα σχετικά βιβλία, αρχεία και καταστάσεις, καθώς
και τους χώρους όπου φυλάγεται το πιο πάνω ενεργητικό. Επίσης, ο ΓΕ, βοηθούμενος από τον
Βοηθό Γενικού Ελεγκτή, ασκεί κάθε άλλη εξουσία ή εκτελεί οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα ή
υποχρεώσεις που καθορίζονται ή του αναθέτονται διά Νόμου.
Σύμφωνα με το άρθρο 109 του περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού
Πλαισίου Νόμου [Ν.20(I)/2014], ο ΓΕ διεξάγει τον εξωτερικό έλεγχο των λογαριασμών κάθε
οντότητας Γενικής Κυβέρνησης, Αρχής Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κρατικού οργανισμού και κρατικής
επιχείρησης.
Σύμφωνα με τον περί της Λογιστικής και Δημοσιονομικής Διαχείρισης και περί του
Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Δημοκρατίας Νόμο [Ν.38(Ι)/2014], ο ελέγχων λειτουργός κάθε
Κονδυλίου οφείλει να διασφαλίσει την ορθότητα και νομιμότητα των εισπράξεων και πληρωμών
και την αποτελεσματικότητα, αποδοτικότητα και οικονομία της υλοποίησης του οικείου
Προϋπολογισμού, στη βάση των αρχών της χρηστής χρηματοοικονομικής διαχείρισης [άρθρα 7(1)
και 8].
Για τον σκοπό αυτό, η ΕΥ προχωρεί σε οικονομικούς και διαχειριστικούς ελέγχους, όπως και
ελέγχους συμμόρφωσης Υπουργείων, Τμημάτων και Υπηρεσιών της Δημόσιας Υπηρεσίας και του
ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Επίσης, με βάση την περί δημοσίων συμβάσεων νομοθεσία, ο ΓΕ ή εκπρόσωπος του έχει δικαίωμα
να λαμβάνει αντίγραφο των εγγράφων του διαγωνισμού ταυτόχρονα με την προκήρυξή του και να
παρακάθεται σε συνεδρίες των αρμόδιων Συμβουλίων Προσφορών και Επιτροπών αξιολόγησης ως
ανεξάρτητος παρατηρητής και να εκφράζει τις απόψεις του.
Επιπρόσθετα, με βάση τον περί Κοινοτήτων Νόμο του 1999 [Ν.86(I)/1999], και συγκεκριμένα στο
άρθρο 72, ο ΓΕ, εκτός από τον ετήσιο έλεγχο της Δημοκρατίας, μπορεί να προβαίνει σε
διαχειριστικούς, έκτακτους ή άλλους ελέγχους, όλων των ΚΣ, όποτε το κρίνει σκόπιμο. Επίσης, το
εν λόγω άρθρο παρέχει το δικαίωμα στον ΓΕ, να μπορεί να καλεί οποιοδήποτε μέλος του
Συμβουλίου ή υπαλλήλους του, για να του δώσει πληροφορίες ή επεξηγήσεις ή για να παρουσιάσει
οποιοδήποτε πρακτικό, βιβλίο, συμβόλαιο, σύμβαση, λογαριασμό, τιμολόγιο ή άλλο έγγραφο
αναγκαίο για τον ζητούμενο έλεγχο.
EΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΣΚΙΣ/01/2024
7
Ο περί της Καταθέσεως Στοιχείων και Πληροφοριών στον ΓΕ της Δημοκρατίας Νόμος
[Ν.113(Ι)/2002] παρέχει σαφείς εξουσίες στον ΓΕ, να ζητεί στοιχεία σε οποιαδήποτε μορφή,
περιλαμβανομένης και της ηλεκτρονικής μορφής, επεξηγήσεις και πληροφορίες, γραπτές ή
προφορικές, που κατά την κρίση του μπορούν να τον υποβοηθήσουν στην εκτέλεση του έργου του.
3.2 Σκοπός του ελέγχου
Σκοπός του παρόντος ελέγχου συμμόρφωσης είναι η διερεύνηση συγκεκριμένης καταγγελίας που
υποβλήθηκε στην ΕΥ και αφορούσε στο Έργο του παραλιακού πεζόδρομου στην Κισσόνεργα.
Μέρος του ελέγχου αποτελούσε η εξακρίβωση, κατά πόσον οι χειρισμοί των εμπλεκομένων ήταν,
υπό τις περιστάσεις, οι ενδεικνυόμενοι, ώστε να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον,
συμπεριλαμβανομένου του κατά πόσον οι δαπάνες που διενεργήθηκαν στο πλαίσιο του
προϋπολογισμού του Έργου έγιναν με τον πλέον οικονομικό, αποδοτικό και αποτελεσματικό
τρόπο, στη βάση των αρχών της χρηστής χρηματοοικονομικής διαχείρισης.
3.3 Μεθοδολογία
3.3.1 Πρότυπα ελέγχου
Σύμφωνα με το άρθρο 81(2) του περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού
Πλαισίου Νόμου [Ν.20(I)/2014], ο ΓΕ διεξάγει τον εξωτερικό έλεγχο στη βάση διεθνών
αναγνωρισμένων προτύπων ελέγχου που ο ίδιος αποφασίζει.
Όπως ρητά αναφέρεται στις Ελεγκτικές Οδηγίες που έχουν εκδοθεί από τον ΓΕ, οι έλεγχοι της ΕΥ
διεξάγονται σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Ανώτατων Ελεγκτικών Ιδρυμάτων (ISSAIs) που εκδίδει
ο Διεθνής Οργανισμός Ανώτατων Ελεγκτικών Ιδρυμάτων (INTOSAI), ο οποίος είναι ένας αυτόνομος,
ανεξάρτητος, μη-πολιτικοποιημένος Οργανισμός, με ειδικό συμβουλευτικό καθεστώς προς το
Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο (ECOSOC) του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.
Τα Πρότυπα ISSAI διαχωρίζουν τους ελέγχους που διενεργούνται από τα Ανώτατα Ελεγκτικά
Ιδρύματα σε τρεις κατηγορίες, τους οικονομικούς ελέγχους, τους ελέγχους συμμόρφωσης και τους
διαχειριστικούς ελέγχους. Για τους ελέγχους αυτούς υπάρχει αριθμός ελεγκτικών προτύπων που
είναι κοινά και αριθμός ελεγκτικών προτύπων που αφορούν ειδικά στην κάθε κατηγορία ελέγχου.
Η διενέργεια του παρόντος ελέγχου διέπεται κυρίως από τις διατάξεις των πιο κάτω Προτύπων:
Tο θεμελιώδες Πρότυπο INTOSAI-P1 ουσιαστικά καταγράφει αυτούσια τη Διακήρυξη, η οποία
υιοθετήθηκε το 1977 από το Παγκόσμιο Συνέδριο του INTOSAI στη Λίμα του Περού (Διακήρυξη της
Λίμα). Όπως στο ίδιο το Πρότυπο καταγράφεται, το έγγραφο αυτό θεωρείται η “Magna Carta” στην
άσκηση εξωτερικού ελέγχου των κυβερνήσεων, καθώς έθεσε τα θεμέλια του δημόσιου ελέγχου. Η
Διακήρυξη θέτει τα βασικά σημεία ελέγχου και τις βασικές αρχές για τα Ανώτατα Ελεγκτικά
Ιδρύματα που είναι αναγκαίες, ώστε να επιτευχθούν ανεξάρτητα και αντικειμενικά αποτελέσματα.
Οι αρχές που εγκαθιδρύθηκαν στη Διακήρυξη της Λίμα αναγνωρίστηκαν από τις Αποφάσεις της
Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ με αρ. 66/209 (ημερ. 22.12.2011) και 69/228 (ημερ. 19.12.2014). Το
Πρότυπο INTOSAI-P1, όπως και το Πρότυπο INTOSAI-P10 (Διακήρυξη του Μεξικού), αποτελούν
μέρος του κοινοτικού κεκτημένου.
EΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΣΚΙΣ/01/2024
8
Το Πρότυπο ISSAI 100 παρουσιάζει τον ορισμό του ελέγχου του δημόσιου τομέα και παρέχει τις
βασικές έννοιες, στοιχεία και αρχές (τόσο τις γενικές αρχές που σχετίζονται με τον έλεγχο, όσο και
τις αρχές που σχετίζονται με τις διάφορες φάσεις της διαδικασίας ελέγχου) που ισχύουν για όλους
τους ελέγχους του δημόσιου τομέα.
Το Πρότυπο ISSAI 400 ορίζει τον έλεγχο συμμόρφωσης ως μια ανεξάρτητη εκτίμηση του κατά πόσο
ένα δεδομένο θέμα είναι σύμφωνο με τις αρχές που έχουν οριστεί ως κριτήρια ελέγχου. Οι έλεγχοι
αυτοί αποσκοπούν στην αξιολόγηση του κατά πόσο οι ενέργειες του ελεγχόμενου φορέα συνάδουν
με τις αρχές ή κανόνες που τον διέπουν. Οι αρχές και κανόνες αυτοί μπορεί να αφορούν στη
συμμόρφωση με διατάξεις των σχετικών Νόμων, Κανονισμών ή συμφωνιών ή με τις γενικές αρχές
χρηστής χρηματοοικονομικής διαχείρισης και συμπεριφοράς δημόσιων αξιωματούχων.
3.3.2 Ελεγκτική προσέγγιση
Ο παρών έλεγχος βασίστηκε σε μελέτη στοιχείων που υποβλήθηκαν/ανακτήθηκαν από το ΚΣΚ, την
ΕΔΠ και την ΠΜΚΣΚ, σε επισκόπηση εγγράφων, πρακτικών, εκθέσεων του ΚΣΚ και της ΕΔΠ και
αρχείων αλληλογραφίας, καθώς και στη διενέργεια συναντήσεων με το προσωπικό του ΚΣΚ και την
ΕΠ.
Ο έλεγχος καλύπτει τα έτη 2004 έως 2021, εκτός όπου ρητά αναφέρεται διαφορετικά και η σχετική
πληροφόρηση έχει επικαιροποιηθεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023.
Σημειώνεται ότι τον Ιούνιο του 2024 αποστάληκε προσχέδιο της παρούσας Ειδικής Έκθεσης στον
Πρόεδρο και τα Μέλη του ΚΣΚ, με την παράκληση όπως υποβληθούν τυχόν θέσεις/απόψεις επί
των ευρημάτων της ΕΥ. Στις 30.6.2024 υποβλήθηκε στην ΕΥ σχετική επιστολή από τον Πρόεδρο του
ΚΣΚ, οι θέσεις/απόψεις του οποίου συμπεριλήφθηκαν στην παρούσα Ειδική Έκθεση.
Διευκρινίζουμε ότι, για σκοπούς δημοσίευσης της παρούσας Ειδικής Έκθεσης, έχουν απαλειφθεί
όλες οι αναφορές που αφορούν σε προσωπικά δεδομένα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η
συμμόρφωση με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 για την προστασία των φυσικών
προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη
κυκλοφορία των δεδομένων αυτών, χωρίς ωστόσο να περιορίζεται ουσιωδώς η κοινοποίηση των
EΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΣΚΙΣ/01/2024
9
ευρημάτων και διαπιστώσεων της Υπηρεσίας μας που επιβάλλουν τα εφαρμοστέα διεθνή
πρότυπα.
3.4 Κριτή