ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
«Το τάκα τάκα ήταν παιδικό παιχνίδι που άνθισε στη δεκαετία του 1970. Εξαπλώθηκε σε όλη την Ευρώπη και γνώρισε τεράστια επιτυχία, αν και τελικώς απαγορεύτηκε, είτε λόγω διατάραξης κοινής ησυχίας, όπως έγινε στην Ελλάδα, είτε λόγω κινδύνου σωματικής ακεραιότητας, όπως έγινε σε αρκετά άλλα κράτη της Ευρώπης, καθώς και στις ΗΠΑ. Το τάκα τάκα αποτελείται από δύο σκληρές ελαστικές μπίλιες που κρέμονται από έναν δακτύλιο. Το παιδί φοράει τον δακτύλιο σαν δακτυλίδι στο δεύτερο δάκτυλο, και με παλινδρομικές κινήσεις της παλάμης κάνει τις μπίλιες να αλληλοσυγκρούονται και να εκτοξεύονται προς τα πάνω και προς τα κάτω. Ανάλογα με τη δεξιοτεχνία και την αντοχή, το παιχνίδι μπορεί να διαρκέσει από δευτερόλεπτα μέχρι λίγες ώρες, ενώ ο εκκωφαντικός κρότος του θέλγει τον παίκτη μεν, αλλά μπορεί να προκαλέσει διατάραξη κοινής ησυχίας. Πολλές φορές το τάκα – τάκα σε ορισμένες περιοχές στην Ελλάδα χρησιμοποιείται και ως παρότρυνση για να γίνει κάτι με ταχύτητα- γρήγορα».
Στην περίπτωση μας όμως δεν πρόκειται για παιδικό παιχνίδι αλλά για τους επικίνδυνους αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ που μόνον τάκα-τάκα δεν προχώρησε η αντικατάσταση τους με αποτέλεσμα σήμερα στους δρόμους μας να κυκλοφορούν 30 χιλιάδες οχήματα που πιθανόν να φέρουν αυτή την επικίνδυνη παρτίδα που ευθύνεται για θανάτους οδηγών και συνοδηγών.
Ήδη στην Κύπρο έχει επιβεβαιωθεί ένας θάνατος οδηγού και ένας δεύτερος είναι υπό εξέταση με τα προκαταρκτικά στοιχεία να δείχνουν ότι ο θάνατος μιας 18χρονης οδηγού οφείλεται στην έκρηξη του αερόσακου. Αυτό που προκαλεί κοινωνική οργή, είναι η ανευθυνότητα της πολιτείας και των αρμοδίων αρχών να λάβουν μέτρα όπως έπραξαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες για την αντικατάσταση αυτών επικίνδυνων αερόσακων.
Ακόμη πιο εξοργιστικό, είναι το γεγονός ότι ακόμη και τώρα μετά τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν δεν αποσαφηνίστηκαν οι διαδικασίες αντικατάστασης και ενημέρωσης των πολιτών οι οποίοι πιθανόν να οδηγούν ένα όχημα που φέρει τους επικίνδυνοyς αερόσακους.
Υπενθυμίζεται ότι πριν ένα χρόνο και συγκεκριμένα στις 17 Οκτωβρίου του 2023 συζητήθηκε και πάλι το θέμα μετά την πιστοποίηση, του θανάτου του Κυριάκου Όξινου.
Τότε η Κοινοβουλευτικής Επιτροπή Εμπορίου είχε εισηγηθεί να γίνει μια πλατφόρμα στην οποία να μπει ο πολίτης μέσα να μαθαίνει από τον αριθμό του πλαισίου αν έχει ελαττωματικό αερόσακο». Μέχρι τώρα μόνο το 50% των εταιρειών εισαγωγών απέστειλε στοιχεία που ζήτησε με επιστολές το ΤΟΜ. Ένα χρόνο μετά, το ΤΟΜ υποστηρίζει ότι προσπαθούν να κάνουν εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού την στιγμή που χάθηκε ένα 18χρονο κορίτσι το οποίο πιθανώς να σκοτώθηκε από ελαττωματικό αερόσακο Takata».
Υποψίες για πρόκληση θανάτων οδηγών και συνοδηγών εξαιτίας των αερόσακων takata υπάρχουν πολλές. Με αφορμή τις πρόσφατες αποκαλύψεις και την δημοσιότητα που έχει λάβει το θέμα, πολλοί συγγενείς θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων διατυπώνουν ερωτήματα για τον τρόπο που χάθηκαν οι άνθρωποι τους και ενοχοποιούν τους αερόσακούς. Δεν είναι δυνατόν όμως τώρα να δοθούν απαντήσεις για τον ρόλο που διαδραμάτισαν ενδεχομένως οι αερόσακοι. Αυτό όμως που μπορεί να γίνει τώρα είναι να προλάβουμε και να μην θρηνήσουμε άλλους οδηγούς λόγω των επικίνδυνων αερόσακων.