Τα νήματα της σύγχρονης τέχνης που συνδέουν την Πάφο με Τόκιο και Παρίσι
Ένα πολιτιστικό γεγονός διεθνούς εμβέλειας λαμβάνει χώρα στο Παρίσι, με το άνοιγμα μετά από χρόνια του ανακαινισμένου πλέον Grand Palais και δεν είναι άλλο από μια έκθεση μυστικιστικής ατμόσφαιρας με νήματα που συνδέουν την ανθρώπινη εμπειρία με τις περιπέτειες της ζωής και της μνήμης.
Μετά από χρόνια που ανακαινιζόταν, το Grand Palais φιλοξενεί στους μεγάλους χώρους του, αυτή την άνοιξη, σαν πρόβα τζενεράλε πριν από τα επίσημα εγκαίνιά του, την έκθεση της πολυβραβευμένης δημιουργού Chiharu Shiota με τίτλο «Η ψυχή τρέμει». Κάτω από την πιο διάσημη γυάλινη στέγη της γαλλικής πρωτεύουσας τα κόκκινα νήματα πλέκουν έναν ιστό, δημιουργώντας μια μοναδική και ποιητική εγκατάσταση που εξερευνά την ευπάθεια της ζωής.
Tα κόκκινα νήματά της Γιαπωνέζας διεθνώς αναγνωρισμένης εικαστικού Shiota πλέκουν τον ιστό τους σε μια μοναδική και ποιητική εγκατάσταση κάτω από την πιο διάσημη γυάλινη στέγη της Γαλλικής πρωτεύουσας. Η συγκεκριμένη έκθεση θεωρείτε ένα από τα σημαντικότερα εικαστικά γεγονότα της χρονιάς για το Παρίσι και αποτελεί μια συνδιοργάνωση με το Mori Art Museum του Τόκιο.
Ποια όμως είναι η σχέση με την Πάφο;
Να θυμίσουμε λοιπόν ότι η διεθνώς αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα το 2017 είχε επιλεγεί και συνεργάστηκε με έργο της στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος 2017 και αποτελούσε μία από εκείνες τις μεγάλες προσωπικότητες του πολιτισμού που φιλοξενήθηκαν στην Πάφο αναδεικνύοντας με το έργο τους την διεθνή αναγνώριση της ποιότητας του προγράμματος του Πάφος 2017
Η καταξιωμένη Γιαπωνέζα καλλιτέχνιδα, Chiharu Shiota, είχε ετοιμάσει τότε μια εντυπωσιακή κόκκινη δημιουργία από νήματα, στις σπηλιές στο λόφο του Χάβρικα με τίτλο “Διαπερνώντας τη Γραμμή”.
Για τη μοναδική δημιουργία της Shiota εργάστηκαν αρκετοί εθελοντές και σπουδαστές τέχνης, για πολλές μέρες, ενώ η σπηλιά στο λόφο της Φάμπρικας επιλέγηκε με στόχο να αναδειχθεί ένα ιστορικό μέρος μέσα από μια σύγχρονη τεχνοτροπία και ένα μοντέρνο αποτέλεσμα.
Να θυμίσουμε λοιπόν ότι η διεθνώς αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα το 2017 είχε επιλεγεί και συνεργάστηκε με έργο της στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος 2017 και αποτελούσε μία από εκείνες τις μεγάλες προσωπικότητες του πολιτισμού που φιλοξενήθηκαν στην Πάφο αναδεικνύοντας με το έργο τους την διεθνή αναγνώριση της ποιότητας του προγράμματος του Πάφος 2017
Η Chiharu Shiota είχε αναφέρει τότε πως για την ίδια είναι πολύ σημαντική και ιδιαίτερη η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων.
Μέσα από την Τέχνη, μέσα από μια δημιουργία όπως αυτή σημείωσε, θα φέρουμε εδώ στη σπηλιά της Φάμπρικας αρκετό κόσμο που θα μπορέσει να γνωρίσει και να δει με ένα άλλο φακό το ιστορικό αυτό μέρος στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Είναι λοιπόν εκπληκτικό το γεγονός ότι μια καλιτέχνις τόσο μεγάλη εμβέλειας, που είχε παρουσιάσει δουλειά της στην Πάφο σήμερα έχει επιλεχθεί για το άνοιγμα ενός από τους γνωστότερους πολιτιστικούς χώρους ανά το παγκόσμιο.
Αυτό δείχνει και τις δυνατότητες που έχει η Πάφος να διοργανώνει εκδηλώσεις διεθνούς ακτινοβολίας που συγκεντρώνουν το παγκόσμιο ενδιαφέρον πέρα από τις όποιες άλλες εκδηλώσεις διοργανώνει.
Είναι γι’ αυτό που πρέπει να τονίσουμε την ανάγκη σοβαρότερης ενασχόλησης με τον πολιτισμό αντικρίζοντάς τον με όραμα, ώστε να εκμεταλλευτούμε έστω και αργά τα όσα το Πάφος 2017 μας έχει διδάξει.
Chiharu Shiota
Γεννημένη στην Οσάκα το 1972 και κάτοικος πλέον του Βερολίνου, η Shiota είναι μια παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνιδα, γνωστή για τις μνημειώδεις εγκαταστάσεις της από νήματα. Αυτοί οι γιγάντιοι καμβάδες συχνά τυλίγουν καθημερινά αντικείμενα και προσκαλούν τον θεατή σε ένα μεγαλειώδες, ονειρικό ταξίδι. Οι πρωτεϊκές της δημιουργίες εξερευνούν τις έννοιες της προσωρινότητας, της κίνησης και των ονείρων, απαιτώντας από τον θεατή μια διπλή δέσμευση, ψυχική και σωματική. Καλύπτοντας πάνω από 1.200 τετραγωνικά μέτρα, η έκθεση προσφέρει μια εμπειρία υψηλής ευαισθησίας.
Το 2015 η Γιαπωνέζα καλλιτέχνιδα Chiharu Shiota εκπροσώπησε στην Μπιενάλε της Βενετίας τη χώρα της και βραβεύτηκε μεταμορφώνοντας το εθνικό περίπτερο της Ιαπωνίας σε έναν λαβύρινθο με κόκκινες κλωστές και περισσότερα από 50.000 κλειδιά που κρέμονταν από ένα σύννεφο νημάτων.