Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024
23.9 C
Paphos

Ακολουθήστε μας:

ΑρχικήΠΑΦΟΣΣτον αέρα ο δρόμος Αγ. Μαρινούδας – Στρουμπιού

Στον αέρα ο δρόμος Αγ. Μαρινούδας – Στρουμπιού

Share

Τι λέει ο Υπουργός Μεταφορών για το έργο

Μας ζώνουν τα φίδια για την ομαλή εκτέλεση των έργων και την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου…

Ένα βήμα πριν το αδιέξοδο βρίσκεται η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς.

Αυτό το διαπίστωσαν και τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, τα οποία είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν την περασμένη Παρασκευή το έργο και να ενημερωθούν από τον διευθυντή των Δημοσίων Έργων Ελευθέριο Ελευθερίου.

Τα όσα ανέφερε ο κ. Ελευθερίου για την πορεία των έργων προκάλεσαν την έκπληξη των Βουλευτών.

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε ότι ο εργολάβος, διεκδικεί αποζημιώσεις ύψους 22 εκατομμυρίων ευρώ επικαλούμενος, θέματα που σχετίζονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τον Covid, την καθυστέρηση στην μετακίνηση των πυλώνων της ΑΗΚ, την έλλειψη ικανοποιητικών χώρων απόθεσης αδρανών υλικών, την ακαταλληλότητα των αδρανών υλικών και την απουσία εναλλακτικών λύσεων κ.α. Επίσης ο εργολάβος έχει καταθέσει αίτημα για παράταση του έργου για περίοδο 33 μηνών.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο ξεκίνησε το 2021 και προβλέπονταν η παράδοση του τον Δεκέμβριο του 2024. Μέχρι στιγμής εκτιμάται ότι εκτελέστηκε το 30% του έργου το οποίο σε 7 περίπου μήνες θα έπρεπε να ολοκληρωθεί. Ο διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων, επέρριψε εξ ολοκλήρου την ευθύνη για την καθυστέρηση του έργου στον εργολάβο, λέγοντας ότι από την πλευρά του κράτους επιδείχθηκε ευελιξία και αποφασιστικότητα σε όλες τις περιπτώσεις ώστε να διευκολυνθεί το έργο. Όλα τα θέματα είπε ο κ. Ελευθερίου, εξετάζονται από την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων. Για την ερμηνεία κάποιων όρων των συμβάσεων είπε ότι θα αποφασίσουν τα δικαστήρια στα οποία έχει προσφύγει ο εργολάβος.

Τι λέει ο Βαφεάδης

Ο Υπουργός Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων Αλέξης Βαφεάδης, με αποκλειστικές δηλώσεις στο radiocosmos, επιβεβαίωσε ότι όντως προέκυψαν προβλήματα και κρίση στις σχέσεις εταιρείας και Δημοσίων Έργων και οι εργασίες έχουν ουσιαστικά διακοπεί και γίνονται μόνο κάποιες χωματουργικές, αλλά δήλωσε ότι δεν πιστεύει ότι είμαστε ένα βήμα πριν τη διακοπή του συμβολαίου του εργολάβου.

Επιβεβαίωσε δε, ότι ο εργολάβος έχει υποβάλει κάποια αιτήματα τα οποία και αξιολογούνται από την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ). Όπως ανέφερε ο υπουργός είχε προηγηθεί συνάντηση του με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας ΙΝΤΡΑΚΑΤ που ανέλαβε την κατασκευή του δρόμου και συζήτησαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κυρίως για την εξεύρεση λατομικών υλικών.

Το υπουργείο είπε ο κ. Βαφεάδης, θα αξιολογήσει τα αιτήματα της εταιρείας και τα προβλήματα, θα ακούσει την ΚΕΑΑ, θα εξετάσει εάν υπάρχει τρόπος να επιλυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο εργολάβος και εάν υπάρχει τρόπος να βοηθήσει θα το πράξει ώστε ο δρόμος να ολοκληρωθεί.

Κληθείς δε να σχολιάσει τις μεγάλες καθυστερήσεις και γιατί δεν λήφθηκαν μέτρα προηγουμένως, ο κ. Βαφεάδης επικαλέστηκε τα συμβόλαια, τις ρήτρες και τις υποχρεώσεις του εργολάβου και δήλωσε ότι ο εργοδότης δεν έχει τρόπους να παρέμβει, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν παρεμβάσεις προς τον εργολάβο για την πορεία των έργων.

Εάν έχουμε κάποιο ευχάριστο από τα όσα μας είπε ο Υπουργός, είναι η απόφαση να προκηρυχτούν προσφορές για τους συνδετήριους του αυτοκινητόδρομου με τις κοινότητες, αλλά και το ενδεχόμενο, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση της Α φάσης του έργου, να προκηρυχτούν προσφορές για τη Β φάση (από την Πόλη μέχρι το Στρουμπί) με τα έργα να εκτελούνται παράλληλα.

Εκτελούνται μόνον χωματουργικά

Εδώ και μέρες η εταιρία που ανέλαβε μετά από προσφορές το έργο έχει διακόψει τις εργασίες για τις σήραγγες και τις κοιλαδογέφυρες και εκτελούνται μόνον κάποιες χωματουργικές εργασίες. Το θέμα αναμένεται στις 25 Απριλίου να απασχολήσει την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών μετά από εγγραφή του από τους Βουλευτές Βαλεντίνο Φακοντή και Χρύσανθο Σαββίδη.

Το αδιέξοδο στο οποίο έχει φθάσει το έργο έχει να κάνει με τις καθυστερήσεις οι οποίες σύμφωνα με την εταιρία φθάνουν σχεδόν τα 3 χρόνια και συγκεκριμένα 33 μήνες. Για τις καθυστερήσεις η εταιρία επικαλείται κυρίως την περίοδο του covid.

Σε ότι αφορά τις οικονομικές διεκδικήσεις που ανέρχονται σε 22 εκατομμύρια ευρώ, η εταιρία επικαλείται την αύξηση του κόστους των υλικών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Στην κοινοβουλευτική Επιτροπή θα κληθεί και εκπρόσωπος του εργολάβου για να καταθέσει τις απόψεις του καθώς κατά την επίσκεψη τους την Παρασκευή στο εργοτάξιο οι Βουλευτές άκουσαν τις απόψεις μόνον του Τμήματος Δημοσίων Έργων το οποίο επιρρίπτει την ευθύνη αποκλειστικά στον εργολάβο.

Οι Βουλευτές της Πάφου Βαλεντίνος Φακοντής, Χρύσανθος Σαββίδης και Ηλίας Μυριάνθους σε δηλώσεις τους στο Radiocosmos χαρακτήρισαν επιβεβλημένη την παρέμβαση και του προέδρου της Δημοκρατίας ώστε να αποφευχθεί η πλήρης διακοπή του έργου. Διερωτήθηκαν τι θα γίνει σε περίπτωση που ο εργολάβος αποχωρήσει από το έργο και χρειαστεί να προκηρυχθούν νέες προσφορές για την ολοκλήρωση του. Σε μια τέτοια περίπτωση όπως εκτίμησαν μπορεί να χαθούν πρόσθετα δύο χρόνια.

Οι διαφορές

Πέρα από τον χρόνο αποπεράτωσης του έργου για το οποίο η Intrakat τον περασμένο Σεπτέμβριο είχε δώσει χρονοδιάγραμμα τον Μάιο του 2025 η απαίτηση της είναι να εγκριθεί παράταση 33 μηνών επικαλούμενη κυρίως την περίοδο του Covid. Για τις οικονομικές απαιτήσεις της πέρα από τις αναπροσαρμογές που προβλέπουν τα συμβόλαια οι κυριότερες διεκδικήσεις της αφορούν τα αδρανή υλικά που παράγονται από τις εκσκαφές και κρίνονται χωρίς λόγο όπως υποστηρίζει η εταιρία ακατάλληλα όπως και το κόστος που προκύπτει για την αγορά τους από τα λατομεία. Στελέχη της κοινοπραξίας χαρακτηρίζουν εχθρική την στάση και την προσέγγιση του Τμήματος Δημοσίων Έργων σε διάφορα ζητήματα που αφορούν την εξέλιξη του του έργου.

Παρεμβαίνει ο Γενικός Ελεγκτής

Με την εκτέλεση μόνον χωματουργικών εργασιών συνεχίζεται η κατασκευή του δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχού, εν αναμονή των δικαστικών και κυβερνητικών αποφάσεων για τις διαφωνίες που έχουν προκύψει μεταξύ της αναδόχου εταιρείας και του Υπουργείου Μεταφορών. Στο εργοτάξιο που εκτείνεται στα 15χιλιόμετρα του έργου δεν εκτελείται εδώ και αρκετό καιρό καμιά εργασία για τις σήραγγες και τις κοιλαδογέφυρες.

Υπενθυμίζεται πως η εταιρία έχει καταθέσει πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις ύψους περίπου 22 εκ. ευρώ για τα έργα που έγιναν μέχρι τώρα και παράταση 33 μηνών. Ο εκπρόσωπος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Μάριος Πετρίδης επιβεβαίωσε με δηλώσεις του  στο Radiocosmos ότι για το έργο αυτό υπάρχει συστηματική παρακολούθηση από την Υπηρεσία, η οποία μάλιστα είχε καταγράψει τον Ιανουάριο του 2023 ότι είχε αντληθεί μόνον ένα πολύ μικρό ποσόν από τα 73 εκ. ευρώ που προβλέπει το συμβόλαιο. Η ελεγκτική υπηρεσία είπε ο κ. Πετρίδης παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις σχετικά με το έργο του αυτοκινητόδρομου και σύντομα θα δημοσιοποιήσει προκαταρκτική έκθεση. Η Ελεγκτική Υπηρεσία πρόσθεσε είχε εκφράσει τις ανησυχίες της για την εξέλιξη και αποπεράτωση του έργου όμως φαίνεται όπως είπε ο κ. Πετρίδης το Τμήμα Δημοσίων Έργων δεν συμμερίζονταν αυτές τις ανησυχίες.

 Ανησυχεί το ΕΒΕ Πάφου

Το ΕΒΕ Πάφου ανησυχεί για  τις εξελίξεις σχετικά με τον αυτοκινητόδρομο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς και θα προβεί σε σχετικά διαβήματα δήλωσε o πρόεδρος του επιμελητηρίου Γιώργος Μάης. Αυτή τη στιγμή είπε ο κ. Μάης αυτό που προέχει είναι να διασφαλιστεί ότι το έργο δεν θα διακοπεί και ότι  θα ολοκληρωθεί έστω και με καθυστέρηση. Στο πλαίσιο της νομιμότητας πρόσθεσε και του δημοσίου συμφέροντος τόσο ο εργολάβος όσο και τα Δημόσια Έργα θα πρέπει να συζητήσουν όλες τις εκκρεμότητες και να καταλήξουν σε συμφωνία αποπεράτωσης του έργου.

Κάντε Follow ή Like στη σελίδα μας στο Facebook (πατώντας στο παρακάτω εικονίδιο) για να παρακολουθείτε τις δημοσιεύσεις του Cosmos News

Share

Share

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
- Advertisment -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Custom Ad 1

Cosmos News